بهترین منبع برای شروع مطالعه تاریخ معماری کنکور ارشد و دکتری معماری

چکیده مقاله : 

در این مقاله به این مسئله می پردازیم که با توجه به تحلیل سوالات اخیر کنکور ارشد و دکتری معماری،چه کتاب و منبعی را به عنوان مطالعه تاریخ معماری ایران آغاز کنیم؟ آیا کتاب سبک شناسی مرحوم پیرنیا همچنان جزء منابع محسوب می شود؟

بهترین منبع  برای شروع مطالعه تاریخ معماری ایران چیست؟

منبعی که در این مقاله جهت شروع مطالعه تاریخ معماری ایران جهت شرکت در کنکور ارشد معماری و نیز دکتری معماری توصیه می شود،براساس تحلیل سوالات کنکور ارشد و دکتری معماریِ سال های اخیر است.

تقریبا همه داوطلبان کنکور ارشد و دکتری معماری،به صورت پیش فرض نسبتا غلطی که اغلب از دانشگاه به همراه خود دارند، کتاب سبک شناسی مرحوم پیرنیا را به عنوان منبع اول برای ورود به بحث معماری ایران می دانند.

درحالیکه باید این واقعیت را بدانیم که این کتاب سالهاست که دیگر منبعی برای کنکور نیست.بنا به دلایل متعدد این کتاب برای شرع مطالعه کنکور ارشد و دکتری معماری توصیه نمی شود.دو دلیل عمده عبارتند از اینکه :

اولا) سوالات تاریخ معماری ایران در کنکور ارشد و معماری معماری،به سمت سوالات تحلیلی رفته اند و کتاب مرحوم پیرنیا با توجه به ماهیت تاریخی آن کمک چندانی به این مسئله نمی کند.

دوما) در کتاب سبک شناسی مرحوم پیرنیا،برخی اطلاعات داده شده مربوط به تاریخ ساخت بناها یا تزئینات و اجزاء آنها،با تحقیقات و پژوهش های موثقی که اخیرا صورت گرفته دارای تناقضات و اشتباهاتی است.علاوه بر این شیوه طبقه بندی دوره های تاریخی معماری ایران که توسط مرحوم پیرنیا مطرح شده(شیوه خراسانی،پارتی،رازی،صفوی)،امروز در اکثر دانشگاه های معتبر منسوخ شده و تدریس نمی شود.

مطالعه تاریخ معماری ایران را با چه منبعی شروع کنیم؟

با این اوصاف سوالی که پیش می آید این است که جایگزین این کتاب چیست؟ و چه کتابی را به جای این کتاب برای شروع مطالعه تاریخ معماری ایران شروع کنیم.

یکی از منابع مهم و قابل تاملی که در سال های اخیر به چاپ رسیده،مجموعه دو جلدی “هنر در تمدن اسلامی” است که زیر نظر دکتر مهرداد قیومی تالیف شده است.

خلاصه کتاب هنر در تمدن اسلامی دکتر قیومی
خلاصه کتاب هنر در تمدن اسلامی دکتر قیومی

کتاب مجموعه هنر در تمدن اسلامی-جلد دوم
کتاب مجموعه هنر در تمدن اسلامی-جلد دوم

این مجموعه دو جلدی تاریخ مجموعه  سرزمین های تمدن اسلامی را به تفصیل مورد بحث قرار می دهد که برخی بخش ها و فصول آن مشخصا به معماری ایران در دوران اسلامی می پردازد.هر جلد این کتاب حدود ۴۰۰ صفحه است.

بخش های معماری ایران این کتاب در جلد اول،عبارتند از معماری ایران در زمان امویان و عباسیان،دوران طاهریان،صفاریان ،سامانیان،آل زیار،آل بوییه،غزنویان و غوریان،سلجوقیان،خوارزمشاهیان است و بخش های مربوط به جلد دوم این کتاب عبارتند از : معماری ایلخانان،آل مظفر،قره قویونلوها و آق قویونلوها،تیموریان،صفویان و قاجار است.ما در مقاله ای جداگانه به طور مفصل تر به معرفی این کتاب دوجلدی خواهیم پرداخت.

از معایب این کتاب می توان به تصاویر سیاه و سفید و گاها کم کیفیت آن نام برد.مسئله دیگر حجیم بودن مطالب کتاب است؛این کتاب دوجلدی در مجموع حدود ۹۰۰ صفحه است و گاها مطالب تاریخی آن که با ذات و ماهیت کنکور ارشد و دکتری معماری،همخوانی ندارد ؛به همین دلیل این مسئله ذهن داوطلب کنکور را درگیر می کند.

کاری که تیم تولید محتوای سایت رسانه معمار انجام داده است این است که ما بخش های معماری اریان این کتاب را خلاصه کرده ایم، مباحث کنکوری آن را بسط داده ایم و از هم مهم تر مطالب و نکات جزوات مهم اساتید برتر مانند دکتر متدین،حاجی قاسمی و نوایی را به مطالب کتاب اضافه کرده ایم.بنابراین سعی کرده ایم منبع کامل و جامعی را برای کنکور شما عزیزان آماده کنیم؛در ادامه لینک این محصول را می توانید مشاهده کنید :

“خلاصه کتاب مجموعه هنر در تمدن اسلامی-جلد اول”

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

برچسب ها:
تاریخ معماری ایرانسبک شناسی پیرنیاکنکور ارشد معماریکنکور دکتری معماریهنر در تمدن اسلامی

دانلود فایل

کاربر گرامی رسانه معمار،لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.