دانلود سوالات و پاسخ تشریحی کنکور ارشد معماری۱۳۹۹-(۱)

با سوالات و پاسخ تشریحی کنکور ارشد معماری ۱۳۹۹، بخش تاریخ جهان در خدمت شما همراهان رسانه معمار هستیم.

مدرس : مهندس محمدرضا دهقانی، مدرس دروس درک معماری و تاریخ معماری ایران، معماری جهان و معماری معاصر، با بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس.

صفحه اینستاگرام مهندس محمدرضا دهقانی

Instagram

کانال تلگرام مهندس محمدرضا دهقانی

Telegram
در حال بارگذاری پخش کننده...

 

پاسخ تشریحی سوالات کنکور ارشد معماری جهان سال ۱۳۹۹ :

سوال ۶۱) تصویر زیر نتیجه بازسازی تصوری کدام بنا است ؟

  1. معبدن آمون، الاقصرمعبد مصری، معبد آمون رع کرنک
  2. معبد آمون، کرنک
  3. معبد سپید، کرنک
  4. مجموعه مقبره زوسر، سقره

مجموعه محصوری که با دیوار محصور شده و یک دروازه دارد به نام دروازه ۲ برجی یا pylon که شامل یک آکس اصلی و یک آکس فرعی است که مجموعه شهر معابد کَرنَک است. در دوره پادشاهی جدید.

۶۲) افزودن جبهه غربی به عنوان عنصر شاخص کلیسا، در چه دوره ا ی اتفاق افتاد ؟

  1. رمانسک
  2. بیزانس
  3. گوتیک
  4. رنسانس

کلیساهای قرون وسطی، محوریت غرب به شرق دارد. یعنی ورودی اصلی در جبهه غربی است. بنابراین جبهه غربی بسیار بهش توجه نشان داده می شود.به تدریج دارای جفت برج می شود بعد دارای تزئینات و سپس شکوهمند می شود. جفت برج در کارولنژی پدید می آید. تزئینات و پرداخت در رومانِسک شکل می گیرد و نقطه اوج این تزئینات و ابهت و شکوه در دوره گوتیک به وجود می آید. چون کلمه افزودن را به کار برده گزینه صحیح رمانسک می شود.

ویژگی های معماری رومانسک( از جزوه مهندس دهقانی) :

بارزترین صفات بناهای کارولنژی و رومی وار، ترکیب آنها از حجم سنگین و کشیدگی آشکار رو با بالاست.در این دوره برای نخستین باردر تاریخ معماری،برج به عنصری صوری با اهمیتی بنیادین تبدیل شد.

نماهای برج دار کلیساهای قرون وسطی، مکان اجتماع معنای وجودی حمایت الهی و اشتیاق معنوی است. این شیوه کلیسا در آن واحد هم قلعه  است و هم دروازه آسمان.

کلیسای قرون وسطی،باسیلیکایی است کشیده که محور اصلیش مظهر اتصال آرمانی با جهان می باشد. دو برج استوانه ای در طرفین ورودی کلیسا و گاهی برج چهارگوش در محل تقاطع دو بازوی کلیسا بر این محور تاکید می کند.

صفات اصلی معماری رومانسک از ترکیب باسیلیکای صدرمسیحیت با نقش مایه حفاظت کننده و افراشته برج نشات گرفت که جبهه غربی به منزله نمازخانه شاهی بدان افزوده شد.

ورود عناصر عمودی در خدمت بیان حمایت الهی و بیان اشتیاق،”پرداخت موزون فضایی” در خدمت ایجاد ارتباط مستقیم تر بین محور طولی و حرکات انسان و “ادغام”، رابطه ای تازه بین درون و بیرون با گشایش نمادین بنا.

۶۳) در معماری کدام تمدن، استقرار معبد در محوطه، نامنظم و تصادفی به نظر می رسد ؟

۱.روم

۲.مصر

۳.یونان

۴.بین النهرین

در معماری مصر، جهت گیری معابد، عمود بر رود نیل است(منظم و هدفمند) و براساس دیدگاه های نجومی شکل می گیرد. در رم آثار با همدیگر هماهنگ می شوند و ما نمای خارجی فعال داریم. و اثر معماری در پیوند با ساختارهای شهری شکل می گیرد. پس نظم خوبی دارد.

در بین النهرین یک جورمرکزگرایی وجود دارد.

در یونان آثار براساس طبیعت ساماندهی می شود. به نظر نامنظم و تصادفی است. بنابراین چیزی که حاصل می شود به نظر نامنظم و تصادفی است، اما جهت گیری رو به طبیعت دارد. مهمترین این مجموعه، آکروپلیس است. معبد پارتنون، پروپایلا(دروازه ورودی) و معبد اِرِختئوم ، هیچ کدام سامان دهی منظمی ندارند، موازی هم نیستند. اصلا به دنبال این نبودند که همه چیز با هم هماهنگ باشد.بلکه جهت گیری و طبیعت گرا بودن و به کارگیری تناسبات و هندسه براشون مهم بوده، نه ساماندهی کلی مجموعه.

۶۴) ستون ترایانوس در کدام شهر ایتالیا قرار دارد؟

  1. روم
  2. راونا
  3. تیوولی
  4. سیه نا

این ستون بخشی از مجموعه بزرگ ترایانوس(تراجان) در شهر رم و در فروم های امپراطوری (مربوط به امپراطوری تراجان)   است.

در تیوولی معبد سیبول(معبد وِستا) را داریم. در سیه نا بیشتر آثار قرون وسطی را داریم مثل کاخ مردم. و در راونا آثار صدر مسیحیت و بیزانس را داریم.

این ستون طولانی نقش برجسته جهان باستان است که شرح کارهایی است که در زمان امپراطور ترایانوس انجام می شد. و مجموعه بزرگ فروم تخریب شده و این ستون که تقریبا ۴۳ متر ارتفاع دارد و آرامگاه ترایانوس هم در داخل این ستون قرار دارد، هنوز موجود است.

۶۵) بیشترین تاثیرات به جای مانده از هنر بیزانسی را امروزه در کلیساهای کدام شهر می توان مشاهده کرد؟

  1. رم
  2. راونا
  3. پیزا
  4. قسطنطنیه

چون بیشترین تاثیرات هنر بیزانسی را خواسته یا راونا است و یا قسطنطنیه. رم هم آثار صدر مسیحیت دارد هم رنسانس، باروک. ولی در بیزانس چون رم شرقی است، رم تاثیری ندارد. اثار شهر پیزا هم مربوط به دوره رمانسک است.مانند مجموعه کلیساهای پیزا.

قسطنطنیه پایتخت بوده و راونا شهر آغازگز دوره طلایی بوده. در قسطنطنیه ما دو اثر مهم داریم. کلیسای سرگیوس و باگوس و کلیسای ایاصوفیه. اما در شهر راونا ۴ اثر مهم داریم که از بدو شکل گیری بیزانس شکل می گیرند تا عصر طلاییِ اول. این ۴ کلیسا عبارتند از :

کلیسای گالا پلاچیدیا، متعلق به حاکم زن راونا. کلیسای سنت آپولیناره نوو، کلیسای سنت آپولیناره کلاسه و کلیسای سنت ویتاله که کلیسای سنت ویتاله نقطه شروع عصر طلایی اول است و ساختاری مرکزگرا دارد.

۶۶) کدام مورد مربوط به انواع مهم آثار معماذی باروک است ؟

  1. خیابان ها و میدان های شهری
  2. کلیساها و میدان های شهری
  3. دژهای(castle) سلطنتی و کلیساهای جامع شهری
  4. قصرهای (palace) سلطنتی و کلیساهای جامع شهری

زادگاه باروک شهر رم است و مهم ترین پروژه ای که در ابتدای باروک شکل می گیرد میدان سن پیتر است که در خدمت کلیسای جامع سن پیتر است که توسط برنینی در زمان باروک تکمیل می شود. بنابراین چیزی که ما خیلی خیلی زیاد داریم آ کلیسای جامع شهری است که اولین آنها سن پیتر است. و در کشورهای مختلف مخصوصا هلند واتریش،تعداد زیادی کلیسای جامع ساخته می شود. پس گزینه ای که کلیسای جامع دارد صحیح است(۳و ۴)

اما سوال اثارمعماری خواسته، یعنی ساختمان و بنابراین خیابان و میدان شهری جز این بناها نیستند.پس گزینه۱ و ۲ غلط هستند.

ما در فرانسه در دوران باروک شاهد قطر مزون لافیته، ورسای و لوور هستیم که سه نمونه بسیار مهم قطر ها در دوران باروکِ فرانسه هستند. همچنین کاخ های سلطنتی در وین، در سنت پیترزبوگ روسیه و همچنین هلند که همه اینها نشان دهنده این است که قصرهای سلطنتی در دوره باروک خیلی اهیمت دارند.

هنر باروک هنر پرطمطراق، یعنی بسیار اشرافی گری، پرکاری، پر جزئیات ، اغراق و جزئیات بسیاردر هم تنیده دارد. که اینها همه نشانه تفاخر و ثروت است که بیشتر ر بناهای غیرمذهبی مانند قصر دیده می شود.

۶۷) کدام بنا را نماینده معماری دوره اوتونی دانسته اند؟

  1. کلیسای دیر سن گال
  2. کلیسای دیر سن ریکیه
  3. کلیسای سن میکائیل
  4. نمازخانه کاخ شارلمانی

گزینه ۱ و ۲ و ۴ کارولنژی و پیش از دوره اوتونی هستند. اما کلیسای سن میکائیل، از آثار دوره اوتونی در هیلدِسهایم آلمان است ومربوط به اوایل قرن ۱۱ میلادی که بر سبک لومباردی به ویژه کلیسای اشپایر تاثیر می گذارد.

۶۸) کدام گزاره از ویژگی های غالب در معماری رنسانس است؟

  1. خلاقیت های ملهم از اصول مسیحیت
  2. آرمان گرایی در خلق کلیساهای عظیم
  3. نوآوری در مصالح و رجوع به اصول کلاسیک
  4. نظریه پرازی علمی و رجوع به اصول معماری کلاسیک

خلاقیت جزء ویژگی های رنسانس است اما تحت تاثیر اصول کلاسیک،  و نه اصول مسیحیت. دیدگاه های مذهبی مسیحی و مفاهیم و هنر کلاسیک ، ریشه رنسانس است. پس گزینه ۱ غلط است.

رنسانسی ها به دنبال تناسبات بودند و نه عظمت گرایی، کلیساهای عظیم را در رمانسک و اوجش را در گوتیک می بینیم. پس گزینه ۲ هم غلط است.

در رنسانس ما نواوری در تکنیک ساخت داریم و نه مصالح. و گزینه ۳ هم غلط است.

درباره لئون باتیستا آلبرتی( از جزوه مهندس دهقانی) :

نظریه پردازی علمی در رنسانس با آلبرتی شکل می گیرد.آلبرتی اولین کسی است که بعد از رم باستان، کتاب ویترویوس را بازنویسی می کند. و اولین نظریه پرداز عصر رنسانس بود که شناخت عمیقی از معماری رم داشت. او در سال های آخر عمر خود به معماری روی می آورد. رساله ” ده کتاب در باب معماریِ” آلبرتی که در ۱۴۵۰ نگاشته شده، حاوی مباحث تئوریک درباره باستان شناسی، معماری و تناسبات است که او با الهام از رساله “در باب معماریِ” ویتروویس نگاشته است.

۶۹) با توجه به نفوذ فرهنگی چین در پایه گذاری شهرنشینی و هنر ژاپنی، معماری ژاپن چه نسبتی با معماری چینی دارد؟

  1. معابد و کاخ ها، الگوبرداری صرف از معماری چینی هستند.
  2. معابد و کاخ ها همه تابع معماری سبک و مدولار چوبی بومی ژاپن هستند.
  3. نمونه هایی با الگوی چینی و نمونه هایی ترکیبی حاصل دو فرهنگ وجود دارند.
  4. همه بناهای ژاپنی، صورتی ترکیبی از معماری چینی و معماری بومی ژاپن دارند.

در ژاپن ۳ فرهنگ و مذهب داریم :

  1. شینتو : هنر اصیل ژاپنی
  2. کنفسیوس : از هنر چین
  3. هنر و فرهنگ بودایی : که از چین به کره و از کره به ژاپن آمد

با وجود این سه فرهنگ در ژاپن، ژاپنی ها هم از چین تاثیر می پذیرند و هم الگو و فرهنگ خودشان را دارند. پس گزینه ۱ غلط است.پس گزینه ۲ هم غلط است. چون صرفا از تاتامی استفاده نمی کردند.

گزنه ۴ هم غلط است چون آثار کنفسویس یکسره چینی هستند و آثار شینتو یکسره ژاپنی هستند. پس همه اثار ژاپنی، ترکیبی نیستند.

ژاپنی ها هر چیزی را که از هر کشوری می گرفتند، با فرهنگ بومی خود ترکیب می کردند.مانند کنزو تانگه معمار مدرن ژاپنی که شاگرد لوکوربوزیه بود و از فرهنگ ژاپنی در آثار مدرنش استفاده می کرد. همچنین معمار دیگر فوهی می کوماکی.

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

برچسب ها:
پاسخ تشریحی کنکور ارشد معماریپاسخ تشریخی سوالات معماری جهاندانلود سوالات کنکور ارشد معماریسوالات معماری حهانمحمدرضا دهقانیمعماری جهان

دانلود فایل

کاربر گرامی رسانه معمار،لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.