دانلود سوالات کنکور ارشد معماری۱۴۰۲ با پاسخ تشریحی

دانلود سوالات کنکور ارشد معماری ۱۴۰۲ به همراه پاسخ تشریحی

دانلود سوالات و پاسخ تسریحی کنکور ارشد معماری 1402
دانلود سوالات و پاسخ تسریحی کنکور ارشد معماری ۱۴۰۲

 

در این مقاله دانلود سوالات کنکور ارشد معماری سال ۱۴۰۲ به همراه پاسخ تشریخی درس تاریخ معماری ایران را آماده کرده ایم.درس تاریخ معماری ایران از دروس مهم و نسبتا سخت در کنکور ارشد معماری است؛ به همین دلیل در این مقاله به پاسخ تشریحی درس تاریخ معماری ایران از سوالات کنکور ارشد معماری ۱۴۰۲ پرداخته ایم.

درس تاریخ معماری ایران :

۶۶-کدام مورد،در مساجد مربوط به سده های پنجم و ششم (دوران حکومت سلجوقیان)دیده می شود ؟

۱)صحن با کاشی کاری معرق                                                           ۲)محراب گچ بری در گنبدخانه اصلی

۳)کتیبه های نستعلیق روی سردر                                                      ۴)طاق سازی با رسمی بندی در شبستان

در مورد گزینه ۱ می توان گفت : کاشی کاری معرق یکی از انواع کاشی کاری های معماری ایران است؛به طور کلی انواع تزئینات کاشی در معماری ایران عبارتند از : معقلی،معرق،پیش بر،هفت رنگ،زرین فام و زغره.کاشی معرق از کنارهم قرارگیری کاشی با رنگ ها و فرم های مختلف به صورت غیرهندسی،ساخته می شود.این کاشی ابتدا پخته شده و سپس رنگ می شود(برخلاف کاشی پیش بر که ابتدا طرح آن زده شده و سپس پخته می شود و قطعات ان هندسی است.)

کاشی معرق : شروع : دوران ایلخانی و قرن ۷ ه.ق / دوران اوج : تیموری،قرن ۹ ه.ق .

کاشی پیش بر : شروع : سلجوقی/ در همه دوران ها استفاده می شده است.

کاشی هفت رنگ : شروع : دوران تیموری،قرن ۹ه.ق/ اوج : دروان صفوی،قرن ۱۱.

به این ترتیب گزینه یک صحیح نمی باشد.

در مورد گزینه ۳ می توان گفت: شیوه نستعلیق جایگاهی مهم در هنر خوشنویسی دارد و به تعبیری عروس خط ها تلقی می شود،اما در معماری کمتر از دیگر شیوه ها به کار رفته است.نستعلیق احتمالا از ابتدای قرن ۱۰ در اثار معماری به کار آمده،اما استفاده بیشتر از ان شیوه به قرون متاخر مربوط است.(به شدت در در دوران قاجار مورد استفاده قرار می گیرد). نمونه های به کارگیری آن در آرامگاه شاه نعمت الله ولی،کاخ گلستان،مسجد سید اصفهان است.عدم استقبال از نستعلیق ممکن است ریشه در دور زیاد حروف،جدایی حروف و کلمات از یکدیگر و استقلال شکل های آن داشته باشد.(منبع :کتاب خشت و خیال،گفتار هشتم،کلک خیال انگیز) به این ترتیب گزینه شماره سه حذف می شود.

“خلاصه کتاب خشت و خیال “

“خلاصه کتاب خشت و خیال/به صورت فصل فصل “

“فلش کارت دوره شناسی تاریخ معماری ایران،قبل از اسلام”

در مورد گزینه ۴ می توان گفت : رسمی بندی و به طور کلی انواع سقف سازی و هندسه کاربندی در معماری ایران،موضوع گفتار سوم کتاب خشت و خیال با عنوان گوهری در درون است؛این گفتار به تشریح و تحلیل مفصلِ چهار نوع سقف سازیِ معماری ایران یعنی مقرنس،رسمی سازی،کاسه سازی و یزدی بندی می پردازد و البته این بحث از منظر تاریخی مورد بررسی قرار نگرفته است؛با این حال می توان با اطمینان گفت اولین رسمی بندی ایران در قرن ششم هجری و در مسجد جامع زواره دیده می شود؛اما این دوران، دورانِ اوج یا رواجِ رسمی سازی نیست.بنابراین این گزینه صحیح نیست.

هرچند دوران اوج به کارگیری گچ بری به ویژه محراب گچ بری، دوران ایلخانان(سده ۸) است،اما می توان گفت شروع این هنر در محراب مساجد از دوران سلجوقیان است؛ “هرچه به پایان این دوره(سلجوقیان) نزدیک می شویم بر محبوبیت گچ بری اضافه می شود.نمونه درخشان گچ بری سده چهارم،مسجد جامع نائین است.با نقش هایی یادآور هنر ساسانی و گچ بری های سامرا.در نواحی مرکزی ایران،محراب های مسجد پامنار زواره ،از کهن ترین نمونه های تاریخ دار محراب های گچی است.از سده ششم نیز محراب های گچی فراوانی برجاست.نمونه های نفیسی از گچ بری های این دوره در محراب مسجد جامع اردستان،زواره،حیدریه قزوین،ساوه،پامنار زواره،بقعه خواجه اتابک کرمان،رباط شرف و رباط ماهی برجا مانده است.”(منبع : کتاب مجموعه هنر در تمدن اسلامی ۱،زیر نظر دکتر مهرداد قیومی،معماری دوران سلجوقیان)

“خلاصه کتاب مجموعه هنر در تمدن اسلامی-جلد اول “

“خلاصه کتاب مجموعه هنر در تمدن اسلامی-جلد دوم “

۶۷) همه موارد برای پرداخت سطوح داخلی و خارجی،در آثار معماری متعلق به قرون هفتم و هشتم هجری(دوران حکومت ایلخانان) دیده می شود،به جزء …………………

۱)نقاشی روی گچ                  ۲)کاشی زرین فام                       ۳)آیینه کاری                         ۴)گچ بری

کاشی زرین فام یا طلایی نوعی تزئین کاشی کاری در معماری ایران است که لایه های طلایی در کاشی به کار می رود؛شروع این نوع تزئینات از دوران بنی عباس(صدر سلام) است و در دوران آل مظفر و تیموری پرکاربرد است و در دوران ایلخانی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.گچ کاری به ویژه در محراب و نقاشی روی گچ نیز از جمله تزئینات پرکاربرد در دوران ایلخانی است.آیینه کاری از جمله تزئیناتی است که از دوران قاجار مورد استفاده فراروان قرار می گیرد؛بنابراین آیینه کاری در این دوران کاربردی نداشته است.بنابراین گزینه ۳ صحیح است.

۶۸-کدام یک از انواع طاق سازی برای پوشش تالاری با قاعده (پلان)شکم دریده،در معماری خانه های ایرانی مناسب تر است ؟

۱)آهنگ                       ۲)ترکین                               ۳)گنبدی                              ۴)چهاربخشی

شکم دریده یا اتاق تابستان نشین دارای پلان چلیپایی شکل است؛پلان چلیپایی از دو مستطیل متقاطع به وجود می آید که پوشش معمول یک پلان مستطیل در معماری ایران،طاق آهنگ است؛برای پوشش این نوع پلان،دو طاق آهنگ به صورت متقاطع لازم است؛یعنی همان طاق چهاربخش.

طاق چهار بخشی در معماری ایران
طاق چهار بخشی در معماری ایران و اتاق شکم دریده

 

۶۹) وضعیت استقرار ورودی اصلی نسبت به گنبدخانه در کدام یک از بناها،مشابه مسجد جامع یزد است ؟

۱)مسجد مدرسه طلاکاری سمرقند                                                 ۲)مسجد شیخ لطف الله اصفهان

۳)مسجد مدرسه چهارباغ(مادرشاه) اصفهان                                      ۴)مسجد بی بی خانم سمرقند

بنیان اولیه مسجد جامع یزد به سده پنجم و دوران آل بوییه باز می گردد که شامل کتابخانه،جماعت خانه و نهر بود.مسجد جدید امروزی را در دوران مظفریان،در پشت قبله مسجد قدیم بنا نهادند و ایوان ها،غرفه ها و گنبد و جماعت خانه ای خشتی را اضافه کردند.در دوران تیموریان جماعت خانه در شرق ایوان ساخته شد. تزئینات کاشی کاری مسجد متعلق به دوران صفویان است.فعتحعلی شاه قاجار نیز سه طرف صحن مظفری را برچید و صحن را کشیده تر کرد.بنابراین سیر تحول مسجد جامع یزد از دوران ساسانیان تا قاجار است.

علی رغم چندین سده تغییر در مسجد هنوز تناسبات دوره مظفریان با سردر کشیده و ایوان و گنبدخانه برمسجد غالب است.الگوی این سردر کشیده و جلوخان مقابل آن در مسجد جامع مظفری کرمان نیز دیده می شود.ساخت تک ایوان جلوی گنبدخانه قِبلی را می توان نشانی از تمایل به الگوی تک ایوان دانست که قبلا در مسجد جامع میبد به ظهور رسیده بود.ادامه توضیحات درباره این مسجد مهم تاریخی را می توانید در خلاصه کتاب مجموعه هنر در تمدن اسلامی/ دوران ال مظفر مطالعه فرمائید.

همانطور که در تصویر پلان مسجد جامع یزد می بینیم وضعیت استقرار ورودی اصلی نسبت به گنبدخانه در مسجد جامع یزد با چرخش ۹۰ درجه صورت می پذیرد.در مسجد مدرسه طلاکاری سمرقند در میدان ریگستان سمرقند که به دوران تیموریان تعلق دارد،نیز وضعیت ورودی اصلی نسبت به گنبدخانه با چرخش ۹۰ درجه همراه است. در مسجد شیخ لطف الله،وضعیت ورودی نسبت به گنبدخانه با سه چرخش پیاپی همراه است.در مسجد بی بی خانم سمرقند که متعلق به دوران تیموری می باشد،ورودی در جهت گنبدخانه است.مدرسه چهارباغ اصفهان یا مادرشاه نیز دارای دو ورودی است که یک ورودی در جهت قبله و دیگری ۹۰ درجه نسبت به گنبدخانه است،به این ترتیب نمی توان این مدرسه را نیز به حساب آورد.با این اوصاف گزینه صحیح گزینه شماره یک می باشد.

پلان مسجد جامع یزد
Yazd Grand Mosque plan

 

 

پلان مسجد مدرسه طلاکاری سمرقند
پلان مسجد مدرسه طلاکاری سمرقند

 

 

پلان مسجد بی بی خانم سمرقند
پلان مسجد بی بی خانم سمرقند

 

 

پلان مدرسه شاه اصفهان
پلان مدرسه مادرشاه

 

این مقاله در حال به روز رسانی است و به زودی پاسخ بقیه سوالات معماری ایران در ادامه خواهد آمد.

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

برچسب ها:
پاسخ تشریحی کنکور ارشد معماریدانلود سوالات کنکور ارشد معماریسوالات ارشد تاریخ معماری ایرانسوالات کنکور ارشد معماری

دانلود فایل

کاربر گرامی رسانه معمار،لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.