دانلود pdf کتاب خشت و خیال

چکیده مقاله : 

در این مقاله دانلود pdf کتاب خشت و خیال را برای عزیزان آورده ایم. کتاب خشت و خیال علاوه بر اینکه منبع مهمی برای تاریخ معماری ایران در کنکور ارشد معماری و کنکور دکتری معماری محسوب می شود،برای هرکسی که طالب شناخت ویژگی های معماری ایران است،به شدت توصیه می شود؛به عبارتی برای شناخت ویژگی ها و اصول معماری ایران،کتاب خشت و خیال،منبعی مهم و دست اول به حساب می آید.

دانلود pdf کتاب خشت و خیال
دانلود پی دی اف کتاب خشت و خیال

خوب است بدانید تیم تخصصی رسانه معمار این کتاب مهم و ضروری را برای شما عزیزان خلاصه کرده است که خلاصه فصول مختلف آن را می توانید در خلاصه کتاب خشت و خیال مشاهده نمائید.

تیترهای مقاله :

درباره کتاب خشت و خیال

درباره کتاب خشت و خیال :

اگر بخواهیم هدف کتاب خشت و خیال را در یک جمله بنویسم می توانیم بگوییم کتاب خشت و خیال در جستجوی ارتباط مابین صورت و معنا در معماری ایران است؛نویسندگان این کتاب دکتر حاجی قاسمی و دکتر کامبیز نوایی،این هدف را در پیشگفتار کتاب به صراحت اعلام کرده و در تک تک گفتارهای کتاب می توان این جستجو را به آسانی یافت.

این کتاب دارای ۹ گفتار یا فصل است که فصول آن به طور خلاصه به این موارد پرداخته اند : 

گفتار اول،“حریم و خلوت” درباره درون گرایی در معماری اسلامی است.گفتار دوم،“نظم بلورین” به اصول انتخاب شکل ها،حجم ها،فضاها و ترکیب و انتظام آنها در معماری اسلامی ایران می پردازد.مباحثی درباره خلوص و کمال شکل ها،اهمیت مرکز،محور و جهات،تقارن و تکرار در انتظام شکل های دوبعدی،حجم ها و فضاها.

در حاشیه فصل دوم،“عناصر کالبدی” آمده است که درباره اجزاء متشکله بناهای قدیمی است.گفتار سوم“گوهری در درون”،درباره معماریِ درون فضاهای بسته آثار سنتی است و چون در معماری ما،فضای بسته اغلب تحت تسلط سقف است،این گفتار بیشتر متوجه سقف ها و تنوع سقف هاست و به بررسی دقیق انواع هندسه سقف می پردازد.

گفتار چهارم،“تار و پود پنهان”،جستجویی است در هندسه پنهانِ بناهای اسلامی ایران.گفتار پنجم،“خاک و کیمیا”،به مصالح معماری سنتی ایران اشاره دارد.گفتار ششم،“نقش عجب”، بحثی است پیرامون نقوش هندسی و گیاهی.گفتار هفتم،“صدای سخن عشق”،به مقوله رنگ در معماری اسلامی ایران و ترکیبات رنگی و اصول زیباشناسانه  حاکم بر انتخاب رنگ و تاثیر رنگ بر بنا می پردازد.

گفتار هشتم،“کلک خیال انگیز” به نحوه حضور خط در معماری اسلامی می پردازد.گفتار نهم در “گلستان خیال” پیرامون اصول طراحی فضاهای باز،طرح حیاط انواع بناها،طراحی باغ و اجزاء آن،طراحی محوطه های باز وسیع در شهرهای سنتی است.

همان طور که گفتیم هنگام نگارش گفتارها،اصل بر سیر از “صورت” به “معنا” بوده است.در ابتدای هر گفتار،توجه مخاطب به آثار معماری جلب شده،بعد سخن از اصول زیباشناسی حاکم بر آن و سپس به حکمت موجود در پس آن اشاره شده است.

از فصول مهم کتاب خشت و خیال،گفتار اول و دوم است.اگر می خواهید درباره ویژگی های مهم معماری ایران از منظر صاحب نظران این عرصه بدانید،توصیه من به شما مطالعه فصل یا گفتار دوم این کتاب است.

گفتار دوم با عنوان نظم بلورین به مهم ترین ویژگی های حاکم بر معماری ایرانی می پردازد؛خصوصیاتی همچون خلوص و کمال شکل ها(کاربرد شکل های کامل)، انتظام مرکزی،تاکید بر محور و جهت،محورهای متقاطع و جهات چهارگانه،تقارن و عدم تقارن و تکرار از مهم ترین این ویژگی ها هستند.

از آنجا که گذاشتن pdf کامل کتابهای در حال چاپ هم از لحاظ قانونی و هم شرعی و وجدانی،جایز نیست،دو فصل از مهم ترین گفتارهای این کتاب را در فایل زیر برای شما عزیزان قرار داده ایم :

“دانلود pdf کتاب خشت و خیال-گفتار دوم و سوم”

همچنین برای مشاهده فهرست کتاب و مطالعه خلاصه سرآغاز و پیشگفتار کتاب خشت و خیال به مقاله زیر مراچعه فرمائید : 

“خلاصه کتاب خشت و خیال- سرآغاز و پیشگفتار “

مقالات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

برچسب ها:
pdfکتاب خشت و خیالاصول معماری ایرانخلاصه کتاب خشت و خیالدانلود کتاب خشت و خیالکنکور ارشد معماریکنکور دکتری معماریویژگی های معماری ایران

دانلود فایل

کاربر گرامی رسانه معمار،لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.