آرشیو مجله پژوهش های معماری اسلامی

در این مقاله ابتدا به معرفی کوتاه، از مجله پژوهش های معماری اسلامی می پرداریم؛ سپس آرشیو مجله پژوهش های معماری اسلامی را در قالب فایل زیپ، برای شما همراهان گرامی سایت رسامه معمار، آماده کرده ایم:

آرشیو مجله پژوهش های معماری اسلامی
آرشیو مجله پژوهش های معماری اسلامی

مجله پژوهش های معماری اسلامی :

فصلنامه قطب علمی معماری اسلامی با عنوان « پژوهشهای معماری اسلامی» در دانشگاه علم وصنعت ایران، منتشر می شود. این نشریه براساس قوانین و مصوبات وزارت علوم تحقیقات و فناوری، از شماره نخست دارای اعتبار علمی، پژوهشی است.

  حوزه های راهبردی مقالات در محورهای زیر معرفی می شود و شورای سردبیری مصمم است در هر شماره، در هر یک از محورها از مقالات داوری شده رسیده آثاری را انتخاب و منتشر نماید تا زمینه ای مناسب، برای رشد متوازن پژوهش های ارزشمند و هویت ساز، در حوزه «حکمت هنر، معماری و مباحث مشترک با شهرسازی از منظر اسلامی» فراهم گردد.

محورهای راهبردی:

۱- جایگاه حکمت نظری و عملی اسلام، در فرآیند خلق آثار هنری، معماری و مسائل مشترک با شهرسازی

۲- بررسی تطبیقی مبانی فلسفی و حکمت هنر و معماری مکاتب در مقایسه با اسلام(هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و زیبائی شناسی)

۳- روش های تحقیق میان دانشی به ویژه با رویکرد دینی در آثار هنری و معماری و شهرسازی

۴- آسیب شناسی و بحران درمبانی و آثار هنر و معماری و شهرسازی معاصرایران و جهان از منظر فرهنگی و هنراسلامی

۵- بررسی تطبیقی زیبایی شناسی مکتب های مختلف، در مقایسه با زیبائی شناسی از منظر اسلامی

۶- بررسی تطبیقی فلسفه هنر مکاتب مختلف در مقایسه با فلسفه هنر و معماری اسلامی (مباحثی از قبیل ایده پردازی، خلاقیّت، نماد پردازی، معناگرائی، فلسفه تاریخ هنر، جامعه شناسی هنر، حواس ظاهری و باطنی انسان، خیالهای متصل و منفصل و …)

۷- تبیین رابطه انسان با طبیعت و تأثیر آن بر معماری و شهرسازی از منظر اسلامی و دیگر مکاتب

۸- بررسی تعاملی ادراک انسان با محیط مصنوع (از قبیل: ایده های فضائی- هندسی، نمادها، آرایه ها، احجام، مصالح و…)

۹- تأثیر اخلاق حرفه ای، استعداد، آموزش و تجربه، حقوق اجتماعی،‌ حقوق زیست محیطی و … در فرآیند طراحی معماری و شهرسازی

۱۰- استنتاج اصول راهبردی و راهکارهای عملی، از معماری و شهرسازی اصیل دوران اسلامی جهت تحقق پذیری هنر، معماری و شهرسازی اسلامی

۱۱- معرفی و ارزیابی آخرین دستاوردهای برجسته و ارزشمند نظریه ها، کتب و آثار معماری و شهرسازی اسلامی در سطح ایران و جهان

۱۲- تبیین مفهوم خانواده در فرهنگ اسلامی و طراحی خانه مطلوب

۱۳- تبیین حقوق همسایگی و وظایف اجتماعی مسلمانان و طراحی محله مطلوب

۱۴- فقه و حقوق معماری و شهرسازی، اخلاق حرفه ای و اصول و مبانی اجتهاد هنری و حرفه ای

 

-این نشریه از اخبار مجامع علمی، معرفی سمینارها و کتب برجسته منتشر شده و گزارش های علمی در حوزه معماری و شهرسازی نیز استقبال می کند.

وب سایت مجله پژوهش های معماری اسلامی :  http://jria.iust.ac.ir/

صفحه راهنمای نویسندگان مجلهhttp://jria.iust.ac.ir/page.php?slct_pg_id=41&

ارسال مقاله به مجله  : http://jria.iust.ac.ir/form_send_article.php

آرشیو مجله پژوهش های معماری اسلامی :

 

سال تا ۱۳۹۴ ۱۳۹۲ :https://b2n.ir/m04922

 

سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۵ : https://b2n.ir/j22230

 

سال  ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ :https://b2n.ir/e46135

همچنین به بهانه معرفی این مجله، چند مقاله قابل تامل از این مجله، در زمینه مبانی نظری معماری، برای شما همرهان گرامی بارگذاری کرده ایم :

۱.عنوان مقاله : مقایسه تطبیقیِ مساجد سبک های مختلف معماری ایرانی اسلامی بر مبنای مفهوم سلسله مراتب

چکیده :

سلسله مراتب در معماری نمودی از تلاش برای بیان مفهوم گذار و جنبه تدریجی فرایند ادارک است. این اصل به عنوان یکی از اصول بنیادی در هنر سنتی شناخته شده و با سلسله مراتب وجودی که بالاتر از مرتبه مادی مربوط به آن قرار دارد نیز منطبق و هماهنگ است. این اصل در ترتیب رسیدن به یک فضا، الگوی بنیادی اتصال، انتقال و وصول را پیشنهاد می کند که بیان کننده جنبه استدراجی وصول به فضا است. در این ارتباط مسجد از جمله بناهایی است که وجود اصل سلسله مراتب در آن بسیار ضروری است به نحوی که مفهوم سیر از ظاهر به باطن به عنوان مهمترین کارکرد مسجد، به واسطه اصل سلسله مراتب نمود می یابد. با این حال در طول دوره¬های مختلف و با گذشت زمان، نمود این اصل در مساجد ساخته شده در سبک های مختلف معماری ایرانی به صورت های متفاوتی بروز یافته است. در همین ارتباط پژوهش حاضر سعی بر آن دارد که با بررسی سبک های مختلف مساجد در تاریخ معماری ایران، نمود های مختلف این مفهوم را مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق این پژوهش یک روش توصیفی-تحلیلی به منظور تحلیل نمونه­های موردی می باشد. با توجه به سبک­شناسی معماری ایران، مساجد تاریخی در قالب شش سبک پارسی، پارتی، خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی قابل تقسیم هستند که سبک پارسی و پارتی دارای مسجد نمی باشند. بر همین اساس از هر ۴ سبک ۸ مسجد (در مجموع ۳۲ مسجد) به عنوان نمونه­های موردی به صورت تصادفی انتخاب شد. هدف اصلی در پژوهش حاضر، تحلیل سبک­های مختلف معماری مساجد ایران از منظر سلسله مراتب و وجوه مختلف نمودپذیری این مفهوم در آنها است. روش تحقیق در این پژوهش درسه گام است که در گام اول به بررسی وجوه مختلف سلسله مراتب و نحوه ارزیابی شاخصه های آنها به روش مطالعات کتابخانه، در گام دوم به تجزیه وتحلیل وجوه مختلف سلسله مراتب در مساجد سبک های مختلف و در گام آخر به بحث و نتیجه گیری پرداخته شده است. در نهایت نتایج تحقیق حاکی از آن بود که در سبک خراسانی، هر سه بعد سلسه مراتب در یک سطح ابتدایی در مساجد نمود داشته است؛ در سبک رازی، سلسه مراتب مکان مورد توجه قرار گرفت، اما با گذشت زمان، این بعد در سبک های آذری و اصفهانی رو به تکامل نهاد؛ در سبک آذری، سلسله مراتب اندازه بسیار مورد توجه قرار گرفت و در نهایت در سبک اصفهانی، سلسله مراتب شکل، بیشترین نمود پذیری را در مساجد داشته است.

دانلود فایل کامل مقاله : https://b2n.ir/p22651

۲. عنوان مقاله : شاخص سازی اصل محرمیت در شهرسازیِ ایرانی-اسلامی

چکیده :

اصل “محرمیت” یکی از  اصول جهان بینی و فرهنگ اسلامی است که در زندگی اجتماعی مسلمانان، به عنوان یکی از ارزش های  مهم اخلاقی و فرهنگی در نظر گرفته می شود. در طول تاریخ شهرنشینی در ایران مفهوم محرمیت و  رعایت حریم خصوصی  از شکل گیری فضای معماری تا سازماندهی فضایی شهرها و نحوه قرار گیری و مکان گزینی عملکردهای شهری در کنار یکدیگر تاثیر گذار بوده است. از طرف دیگر، شهرسازی ایرانی- اسلامی باید به گونه ای باشد که علاوه بر پاسخ گویی به نیازهای ساحت مادی حیات انسان بتواند نیازهای ساحت های دیگر حیات انسانی(ساحت های روانی و روحی حیات) را نیز پاسخ گویی و تامین نماید و در این میان رعایت اصل محرمیت در تامین چنین نیازهایی نقش مهمی را بر عهده دارد. در شهرسازی معاصر کشور با به کارگیری اندیشه ها و نظریات غربی و تقلید از الگوهای مدرنیستی، اصل محرمیت نیز مانند بسیاری از  مفاهیم با ارزش دیگر به فراموشی سپرده شده است، به طوری که در حال حاضر کمتر به این مفهوم در برنامه ها و طرح های توسعه شهری توجه می شود. هدف از تحقیق حاضر تدوین معیارها و شاخص هایی جهت ظهور و تجلی مفهوم محرمیت در شهرسازی ایرانی- اسلامی است. روش تحقیق در این پژوهش مبتنی بر بازبینی سیستماتیک متون، مطالعات و تحقیقات مرتبط با موضوع و تحلیل محتوای اطلاعات جمع آوری شده است. مقاله حاضر در نتیجه گیری شاخص های مرتبط با اصل محرمیت را در مولفه های مختلف محیط شهری شامل مولفه های کالبدی- فضایی، عملکردی و اجتماعی- فرهنگی ارائه نموده  و به کارگیری آن ها در برنامه ها و طرح های توسعه شهری جهت ارتقاء کیفیت محیط های شهری را توصیه می نماید.

دانلود فایل کامل مقاله : https://b2n.ir/b80686

۳. عنوان مقاله : چیستیِ فلسفه معماری اسلامی

چکیده :

عدم توجه به‌جایگاه فلسفه معماری اسلامی به عنوان یک علم واسطه بین فلسفه مطلق اسلامی و علم معماری باعث شده است؛ اکثر پژوهشگران بسیاری از مؤلفه‌های پژوهشی را بدون واسطه روش‌شناختی به فلسفه مطلق پیوند داده و حاصل این امر را فلسفه معماری اسلامی معرفی نمایند؛ درحالی‌که فلسفه معماری اسلامی یک فلسفه مضاف است که فلسفه مطلق صرفاً مبانی آن را تأمین می‌کند؛ لذا عدم توجه به شناخت دقیق فلسفه مضاف معماری و روش‌شناسی تولید آن، بستر نظریه‌پردازی برای تولید علم معماری را مخدوش می‌نماید. بر این اساس پژوهش حاضر در تلاش است با روش توصیفی – تحلیلی به معرفی یکی از روش‌شناسی‌های تولید فلسفه مضاف (تئوری دیده‌بانی) پرداخته و چیستی فلسفه معماری اسلامی را مبتنی بر این تئوری شفاف نماید و در این راستا فلسفه معماری با دو رویکرد تاریخی و منطقی معرفی می‌شوند که هر یک از آن‌ها نیز بر دو قسم خواهد بود: قسم اول، فلسفه‌ای است که بر تولید اثر و واقعیت معماری تمرکز دارد و قسم دوم، فلسفه‌ای است که بر علم معماری به معنای دانش رشته‌ای می‌پردازد که حاصل آن‌ها چهار نوع فلسفه مضاف معماری تحت تئوری دیده‌بانی خواهد بود که دراین‌بین فلسفه مضاف علم معماری نقش اصلی و سهم زیادی در تولید علم معماری اسلامی دارد که پژوهش حاضر دست‌یابی به آن را با مدل پیشنهادی ترکیبی (تاریخی و منطقی) معرفی می‌نماید.

دانلود فایل کامل مقاله : https://b2n.ir/d91085

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

برچسب ها:
آرشیو مجلات معماریآرشیو مجله پژوهش های معماری اسلامی

دانلود فایل

کاربر گرامی رسانه معمار،لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.