در این مقاله ابتدا به معرفی کوتاه، از مجله صفه می پرداریم؛ سپس آرشیو مجله صفه را در قالب فایل زیپ، برای شما همراهان گرامی سایت رسامه معمار، آورده ایم :

آرشیو مجله صفه
آرشیو مجله صفه

مجله صفه :

صفه، نشریۀ تخصصی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی است. این نشریه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری به عنوان نشریه ای علمی – پژوهشی ارزشیابی شده و بیش از سه دهه از انتشار آن می‌گذرد.

در تابستان ۱۳۶۹ اولین شماره صفه، منتشر شد. این نشریه که ابتدا به صورت دوفصلنامه چاپ می‌شد، از آغاز دهه سوم انتشار، سال ۱۳۹۰، به صورت فصلنامه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

بررسی گذشته و حال معماری و شهرسازی ایران و جهان و تحقیقات علمی صورت گرفته در این حوزه، مطالب و مقالات صفه را تشکیل می‌دهد و به عنوان مرجع و منبع مورد استفاده دانش‌پژوهان علاقمند به مسائل معماری، معماری منظر، برنامه‌ریزی و طراحی شهری، مدیریت پروژه و ساخت، بازسازی پس ازسانحه، مرمت و مطالعات تاریخ معماری قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است که علاوه بر نسخه‌های کاغذی، از سالها پیش نسخه الکترونیکی صفه نیز در سایت‌هایی که درج شده است، نمایه شده و قابل دسترسی بوده است. نشریه علمی صفه مفتخر است که در زمستان سال۱۳۹۲، در “چهاردهمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران برتر” به عنوان «نشریه برتر در زمینه هنر» شناخته شد.

وب سایت مجله صفه : https://soffeh.sbu.ac.ir/

صفحه راهنمای نویسندگان مجله صفه :  https://soffeh.sbu.ac.ir/journal/authors.note

ارسال مقاله به مجله صفه :  https://soffeh.sbu.ac.ir/contacts?_action=loginForm

آرشیو مجله صفه  :

سال های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۳ : https://video.archmedia.ir/1369-1372.zip

سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۷ : https://video.archmedia.ir/1373-1377.zip

سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ : https://video.archmedia.ir/1381-1384.zip

مجله صفه، سال های ۱۳۸۶، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ : https://video.archmedia.ir/86-87-88.zip

سال ۱۳۹۰ : https://video.archmedia.ir/90.zip

سال ۱۳۹۱ : https://video.archmedia.ir/91.zip

سال ۱۳۹۲ :https://video.archmedia.ir/92.zip

سال ۱۳۹۳ : https://video.archmedia.ir/93.zip

سال ۱۳۹۴ : https://video.archmedia.ir/94.zip

سال ۱۳۹۵ :https://video.archmedia.ir/95.zip

سال ۱۳۹۶ :https://video.archmedia.ir/%D8%B5%D9%81%D9%87-96.zip

سال ۱۳۹۷ :https://video.archmedia.ir/%D8%B5%D9%81%D9%87-97.zip

سال ۱۳۹۸ :https://video.archmedia.ir/98.zip

سال ۱۳۹۹ :https://video.archmedia.ir/1399.zip

سال ۱۴۰۰ :https://video.archmedia.ir/1400.zip

سال ۱۴۰۱ :https://video.archmedia.ir/1401.zip

همچنین به بهانه معرفی این مجله، چند مقاله قابل تامل از این مجله، در زمینه مبانی نظری معماری، برای شما همرهان گرامی بارگذاری کرده ایم :

 

۱.عنوان مقاله : 

نظریه های اصلی نقد معماری در مغرب زمین : سیر تاریخی از سده ۱۹ تا امروز 

صفه ۱۴۰۰

چکیده :

با اینکه در بحران کنونی نقد معماری پرداختن به مبانی و تئوری نقد معماری بیش از پیش ضرورت دارد، اما به مباحث نظری و تاریخی نقد معماری کمتر توجه شده است و مبانی نظری نقد معماری در غفلت و افول به سر می‌برد.

در تاریخ ظهور نقد معماری آراء، نظر، و نظریه‌های گوناگونی درباره نقد معماری مطرح شده که با تحولات آن‌ها جریان نقد معماری پرورده شده است. در این مقاله هدفْ پیگیری و تدقیق این جریان نظری و یافتن سیر تاریخی نظریه‌های اصلی در حوزه نقد معماری است.

این سیر تاریخی را، که به روش تاریخ مفهومی و بررسی اسنادی محقق شده است، می‌توان در پنج دوره زمانی تقطیع کرد: اواخر سده نوزدهم تا نیمه سده بیستم که در این دوره پرسش از نقد مطبوعاتی و نقد آن آغاز شد و به‌موازات تحولات معماری در جنبش مدرن نگرش‌ها به نقد معماری نیز تغییر کرد؛

دهه ۱۹۶۰ که از یک سو، نظریه نقد هنجاری و اختصاصی نقد معماری مبتنی بر نظریه جنبش مدرن مطرح شد و از سوی دیگر، مبانی نقد معماری از مطالعات زبان‌شناختی و مطالعات طراحی اثر پذیرفت؛ دهه ۱۹۷۰ که تحلیل‌های مارکسیستی پرسش‌ها و دیدگاه‌هایی تازه درباره نقد پیش آمد؛ دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ که نقد ارزیابانه رد و به جای آن نظریه نقد به مثابه نگاشت طرح ‌شد؛ سده بیست و یکم که موضوع معماری ناقدانه و پیوند نقد و طراحی و نیز دیدگاه مقابل آن طرح شده است.

دانلود فایل کامل مقاله : https://b2n.ir/e27111

۲. عنوان مقاله :

انتظام بخشی مراتب تهی، برخاسته از بازخوانی اندیشه کریستوفر الکساندر 

چکیده : 

یکی از مفاهیمی که در حوزه معماری از آن سخن گفته می‌شود، مفهوم تهی است. از میان صاحب‌نظران، این مفهوم توجه کریستوفر الکساندر را به خود جلب کرده است و برای بسط نظریاتش از آن بهره می‌برد.

واکاوی بستر نظرات او نشان می‌دهد تهی در قالب سه مفهومِ منتسب، که به‌طور مستقیم (مفاهیم تهی‌عظیم و تهی) و یا به‌طور غیرمستقیم و ضمنی (مفهوم تهی‌وارگی) بدان‌ها پرداخته شده است، در این بستر حضور دارد. او تعابیر متفاوتی از آن‌ها در ذهن دارد، اما ارتباط یا ساختار واضح و مشخصی را مابینشان برقرار نمی‌کند؛

درحالی‌که، به نظر می‌رسد این سه مفهوم که در آرای الکساندر به‌صورت جدای از هم آمده‌اند، اشاره به مراتب مختلفِ یک مفهوم دارند و می‌توانند به‌صورت یک منظومه با ساختاری مشخص درآیند و به‌مثابه یک حقیقت واحد ادراک شوند.

در این مقاله به‌منظور بررسی نظرات الکساندر در خصوص انتظام‌بخشی به مراتب تهی، بعد از تعمق بر نظرات او، اندیشه‌اش از منظر جهان‌بینی اسلامی، به‌مثابه بخشی از خاستگاه اندیشه الکساندر در باب تهی و با استفاده از روش استدلال منطقی، تحلیل می‌شود تا نقاط مکتوم آن آشکار گردد.

درنهایت، منظومه‌ای‌ مرکزگرا در جهت تعیین ساختار مراتب تهی حاصل می‌گردد، که در آن تهی‌عظیم، به‌مثابه مرکز منظومه، باطنی‌ترین و نهان‌ترین مرتبه مفهوم است و همه‌چیز در جذبه حضور آن نظم می‌یابد.

پنج مرتبه دیگر در این منظومه و به دور آن حضور دارند؛ بعیدترین و بیرونی‌ترین مراتب (سادگی و تهی) مربوط به مفهوم تهی است که محل حضورش در عالم جسمانیت یا همان معماری و واجد معنایی از تجلی تهی‌عظیم در عالم واقع است و سه مرتبه دیگر (فنا، بقا، و یقین) مربوط به تهی‌وارگی‌ است که محل ظهورش در وجود معمار و واجد معنایی از تجلی تهی‌عظیم به‌صورت اختبار روحی است

دانلود فایل کامل مقاله : https://b2n.ir/q47024

۳. عنوان مقاله :

فرم به مثابه واقعیت، زیربنای نظری و چارچوب مفهومی معنای معماری 

چکیده :

فرم مفهومی پویا و لغزان است که از هریک از گفتمان‌های مختلف معماری تلقی متفاوتی از آن به‌دست آمده است. در این مقاله با هدف بازاندیشی مفهومِ فرم در گفتمان معاصر، به تبیین زیربنای نظری و اقتضائات مفهومی تلقی فرم به قابلیت پرداخته شده است.

بدین منظور نخست برخی نیروهای بنیادین مؤثر بر تحول مفهوم فرم در دوران معاصر شناسایی شده‌اند؛ سپس مفهوم قابلیت به‌مثابه تلقی‌ای از فرم که پاسخ‌گویی به نیروهای ذکرشده را ممکن می‌کند، معرفی گردیده است؛ در ادامه برخی اقتضائات مفهومی حضور قابلیت در گفتمان معماری از طریق بسط این مفهوم تبیین شده است.

در این نوشتار در مسیر بازاندیشی فرم به مفهوم معنا تکیه و ادعا می‌شود که ورود قابلیت به نظام مفاهیم معماری ماهیت معنای اثر معماری را آشکار می‌کند و با تحقق تعامل‌گرایی سوژه و آبژه و جامع‌نگری، به دو مسئله بنیادین معنا در معماری پاسخ داده می‌شود. این روند به فهم جدیدی از دو مفهوم کالبد و عملکرد معماری می‌انجامد و فرارفتن از دوگانه‌انگاری آن‌ها را ممکن می‌کند.

ظهور این تحولات مدیون ترسیم ساختار مفهومی جدید برای قابلیت و برانگیخته شدن دغدغه‌ها و ملاحظاتی نو در فضای اندیشه معماری است. به همین منظور تلاش شده از طریق طرح و تبیین مفاهیم میدان کنش، عمق و دامنه قابلیت، و همچنین توجه به کیفیت تحقق و قطبیت آن چارچوبی مفهومی ترسیم گردد، به‌طوری‌که بیانگر تحولات اندیشه معماری در مواجهه با مفهوم قابلیت باشد.

دانلود فایل کامل مقاله : https://b2n.ir/y40344

۴. عنوان مقاله :

بررسی مقولات کلیدی در ادبیات معماری معاصر ایران : ۱۳۲۵-۱۳۴۹ ش

دانلود فایل کامل مقاله : https://b2n.ir/f98958

۵. عنوان مقاله :

فهم “میدان” بر مبنای اطوارِ معنایی آن

دانلود فایل کامل مقاله : https://b2n.ir/n61935

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

برچسب ها:
آرشیو مجله صفهارشیو مجلات معماریمجلات معماریمعرفی مجله صفه

دانلود فایل

کاربر گرامی رسانه معمار،لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.